Σελίδες

Δευτέρα 7 Φεβρουαρίου 2011

Πρόβλημα η διαχείριση των αναπληρωματικών

Δευτέρα 7 Φεβρουαρίου 2011
 
Γράφει ο Νάσος Δεικτάκης*
Η διαχείριση των αναπληρωματικών ποδοσφαιριστών σε μια ομάδα, είναι ένα πρόβλημα που βασανίζει ανέκαθεν τους προπονητές. Πρέπει να καταφέρουν.. να διατηρήσουν την ισορροπία και το κλίμα στα αποδυτήρια. Αυτό συμβαίνει γιατί οι αναπληρωματικοί παίκτες, χρειάζονται ιδιαίτερη μεταχείρηση, διότι είναι αυτοί που φέρουν το μεγαλύτερο ψυχολογικό βάρος σε μια ομάδα. Αυτοί καλούνται να αποδείξουν μέσα από τη δουλειά στις προπονήσεις, ότι αξίζουν μια θέση στην ενδεκάδα.
Πρέπει να επιμένουν στη προσπάθεια υπομένοντας στις επιλογές του κάθε προπονητή, 
ειδικά όταν αυτός δεν εφαρμόζει ένα ευέλικτο σχήμα διαχείρισης των παικτών (rotation system).
Οι συνήθεις τρόποι διαχείρισης του ρόστερ
Πολλοί σύλλογοι θέλοντας να δώσουν την ευκαιρία στους αναπληρωματικούς παίκτες να αποδείξουν το τι αξίζουν σε πραγματικές συνθήκες αγώνα, συνάπτουν με μια άλλη ομάδα μεσοβδόμαδα ένα φιλικό παιχνίδι, τους δίνουν θέση βασικού και πιθανόν χρόνο συμμετοχής σε όλο τον αγώνα.
Άλλοι σύλλογοι, χρησιμοποιούν τους αναπληρωματικούς σε θέση βασικού σε παιχνίδια κυπέλλου. Εκεί όμως, ελλοχεύει ο κίνδυνος του κακού αποτελέσματος και του αποκλεισμού από την διοργάνωση, ενώ παράλληλα πολλοί φίλαθλοι αντιλαμβάνονται την συγκεκριμένη επιλογή στο σύστημα διαχείρισης ως ένδειξη «λευκής πετσέτας» του συλλόγου προς τη διοργάνωση. Σε περίπτωση ήττας, μοιραία επέρχεται πτώση στο ηθικό, κυρίως, της «κερκίδας», που συνεπάγεται αποδοκιμασίες και ακόμη μεγαλύτερο ψυχολογικό φορτίο για τους αναπληρωματικούς που αγωνίστηκαν ως βασικοί.
 
Η σημασία της εμφύτευσης της νοοτροπίας του «πάγκου» από μικρή ηλικία
Το πρόβλημα για τον προπονητή είναι στο πως θα καταφέρει να διασφαλίσει την εμπιστοσύνη του παίκτη. Να δείξει πως δεν τον θεωρεί ως υποκατάστατο της ομάδας, άλλα ως σημαντικό κομμάτι του ρόστερ που μπορεί να βοηθήσει, όταν αυτό χρειαστεί.
Είναι σημαντικό για τους παίκτες, από μικρή ηλικία, (και εδώ είναι πολύ σημαντικός ο ρόλος του προπονητή ακαδημιών ως «ψυχολόγου» πλέον), να μάθουν να αποδέχονται τόσο τη θέση στον πάγκο, όσο και την αντικατάσταση τους στο παιχνίδι από άλλον παίκτη.


Αυτό δεν είναι... τιμωρία, αποκλεισμός ή μη αναγνώριση της προσφοράς και της προσπάθειας τους, αλλά ένα ακόμη κομμάτι της στρατηγικής και του πλάνου που ακολουθεί η ομάδα για την επίτευξη του στόχου του, είτε αυτό είναι ένα συγκεκριμένο παιχνίδι, είτε ολόκληρο το καλεντάρι των αγώνων που πρέπει να δώσει μια ομάδα σε όλες τις διοργανώσεις που συμμετέχει σε μια αγωνιστική περίοδο.

Αυτό στις μικρές ηλικίες μπορεί να επιτευχθεί μέσω ομιλιών του προπονητή προς στους παίκτες για τη σημασία των αναπληρωματικών και των ρόλων τους σε μια ομάδα. Ένας άλλος τρόπος, είναι μέσα από ανεπίσημα παιχνίδια, όπου μπορούν να συμμετέχουν ως βασικοί οι αναπληρωματικοί και ως αναπληρωματικοί οι... μόνιμα «ενδεκαδάτοι».
Με αυτή την τακτική μπορούν να καταλάβουν τη σημασία οι πρώτοι του πόσο πολύ πρέπει να εξασκήσουν το ταλέντο τους ώστε να στέκονται 90 λεπτά σε ένα παιχνίδι επίσημο, όσο και οι δεύτεροι του πόσο σημαντικό είναι να κάνουν υπομονή, βλέποντας το παιχνίδι απ’ έξω. Πρέπει να μάθουν να έχουν την απαραίτητη ψυχολογία μπαίνοντας μέσα στο παιχνίδι να προσφέρουν άμεσα ή και να αλλάξουν τη ροή του αγώνα προς θετική εξέλιξη.
 
Συνοψίζοντας…
Είναι σκληρό για έναν προπονητή να ξέρει ότι έχει χάσει την εμπιστοσύνη των αναπληρωματικών του παικτών, λόγω της μη συνετής διαχείρισης του ρόστερ από εκείνον. Όμως είναι προπονητικό χάρισμα να εμπνέει το αίσθημα της ασφάλειας προς τους αναπληρωματικούς του κατά τη διάρκεια όλης της σεζόν, και να παίρνει από αυτούς το 100% των δυνατοτήτων τους, όταν εκείνοι κληθούν να παίξουν σε κάποιο παιχνίδι.
 
Συνεπώς, πρέπει να καλλιεργηθεί από μικρή ηλικία στον παίκτη η νοοτροπία της σημασίας του αναπληρωματικού σε μια ομάδα, πάντα σε σχέση με τους στόχους της. Ο προπονητής πρέπει να έχει τις κατάλληλες γνώσεις, την εμπειρία και τον χαρακτήρα, ώστε να περάσει αυτή τη νοοτροπία στον ποδοσφαιριστή και σε μεγαλύτερες κατηγορίες και ηλικίες, την ικανότητα να διαχειρίζεται το υλικό του με ευέλικτο τρόπο ώστε να μην απογοητεύει και να μην αποθαρρύνει τους παίκτες.




Νάσος Δεικτάκης είναι προπονητής ποδοσφαίρου στην Καλαμάτα
Ενδεικτικό βιογραφικό
2003 Πτυχίο Προπονητικής Ποδοσφαίρου για Ακαδημίες 
2006 Σεμινάριο Ajax FC, Προπόνηση ποδοσφαίρου σε διάφορες ηλικιακές ομάδες.
2007/ 20ο Σεμινάριο Προπονητών Ελλάδος
2007 Σεμινάριο ΠΣΕΠΠ, Ποδοσφαιρικές ακαδημίες και τμήματα υποδομής.
2007 5ο Πανελλήνιο Επαγγελματικό Συνέδριο Fitness Meeting 2007
2007 Σεμινάριο ΠΣΕΠΠ, Σχεδιασμός Περιόδου Προετοιμασίας, Παρουσίαση Ολοκληρωμένου Ασκησιολογίου
2007 Σεμινάριο ΠΣΕΠΠ, Φυσική Κατάσταση στο σύγχρονο ποδόσφαιρο
2008 Πανελλήνιο Σεμινάριο Προπονητών Ελλάδος
2009 Σεμινάριο ΠΣΕΠΠ, Σύγχρονη Προπονητική Τερματοφύλακα.
2010 Διεθνές Επιμορφωτικό Σεμινάριο F.C Liverpool
Επιμέλεια Δώρα Ιωακειμίδου
για το acadimies.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: